Tory, orka i bezdroża – wszędzie tam dojedzie Unimog.

13 lutego 2020

„Unimoga nie trzeba specjalnie przedstawiać użytkownikom pojazdów do zadań specjalnych w takich branżach, jak energetyka, kolejnictwo, usługi budowlane, komunalne czy rolnictwo. Nie można jednak nie wspomnieć, że zakres zastosowań i niezawodność pojazdu stale rośnie, a o profesjonalne doradztwo w doborze parametrów samochodu oraz kompleksowy serwis zadba Mercedes-Benz Trucks Warszawa” – mówi Grzegorz Radomyski, Dyrektor Sprzedaży Samochodów Ciężarowych Mercedes-Benz Trucks w oddziałach firmy w Emilianowie i Siedlcach.

„Uniwersalne Urządzenie Motorowe” (niem. Universal-Motor-Gerät) – tak brzmiała pierwotna nazwa Unimoga, który został skonstruowany jako nośnik narzędzi dla profesjonalistów. Dzięki współpracy z użytkownikami oraz know-how partnerów Mercedes-Benz, powstał pojazd o nadzwyczajnej wytrzymałości, ale też wielozadaniowości w połączeniu z kompaktowymi gabarytami.

Liczne warianty Unimoga zgromadzone są w dwóch rodzinach: U 216 – U 530 oraz U 4023/U 4053. Pierwsza obejmuje pojazdy z charakterystyczną, bogato przeszkloną kabiną, które pełnią funkcję przede wszystkim nośników narzędzi. Druga to samochody, które mają zwiększone możliwości transportowe, choć nadal mogą pracować jako nośniki narzędzi. Obie rodziny przystosowane są do jazdy w bardzo trudnym terenie.

Mechanicznie  – dane techniczne Unimoga

Niezależnie od typu, każdy pojazd użytkowy Unimog ma stały napęd 4×4 oraz osie portalowe ze zwolnicami, które zwiększają prześwit i moment obrotowy docierający do kół. Do napędu wykorzystuje się 4- i 6-cylindrowe silniki wysokoprężne zgodne z normą Euro VI. W układzie przeniesienia napędu stosowana jest mechaniczna, ale sterowana elektropneumatycznie (EPS) skrzynia biegów (8 biegów do jazdy w przód, 6 do tyłu) z reduktorem, skrzynia rozdzielcza z blokadą mechanizmu różnicowego oraz osiowe blokady mechanizmów różnicowych.

Biegi można zmieniać również ręcznie. Standardowe jednotarczowe sprzęgło suche z samoregulacją można w modelach U 318 i U 423 zastąpić na życzenie sprzęgłem hydrokinetycznym (WSK). Synchronizowany rewersyjny układ przełączania biegów Electronic Quick Reverse (EQR) umożliwia szybką zmianę kierunku jazdy przód-tył, co ułatwia manewrowanie oraz pozwala rozkołysać pojazd, aby łatwiej ruszyć w bardzo trudnym terenie. W jeździe się po różnych rodzajach podłoża pomaga centralny system regulacji ciśnienia w oponach Tirecontrol Plus. Ma cztery tryby: droga, piasek, teren oraz manualny.

– Nabywca może zamówić układ kierowania wszystkimi 4 kołami oraz kierownicę przekładaną wraz ze wskaźnikami pomiędzy lewą, a prawą stroną kabiny, tzw. VarioPilot. System ten ułatwia pracę ze specjalistycznymi narzędziami roboczymi – mówi Tomasz Majszczyk, kierownik ds. kluczowych klientów Mercedes-Benz Unimog.

Hydraulicznie – układ napędowy EasyDrive i układ hydrauliki siłowej Vario Power

Pojazdy z rodziny U 216 – U 530 można wyposażyć w układ napędowy EasyDrive. Łączy on typowy napęd mechaniczny umożliwiający jazdę z prędkością do 89 km/h z bezstopniowym hydrostatycznym, pozwalającym poruszać się z prędkością od 0,1 km/h do 50 km/h. – Kluczową zaletą Easy Drive jest możliwość szybkiego i płynnego przełączania podczas jazdy między oboma rodzajami napędu. Kilka trybów pracy układu napędowego umożliwia wykonywanie różnych zadań, wymagających np., stałej prędkości obrotowej silnika lub dużej siły napędowej – wyjaśnia Tomasz Majszczyk. Synergetyczny napęd można obsługiwać na cztery sposoby: pedałem gazu i hamulcem, tempomatem roboczym, lewą dźwignią na kolumnie kierownicy lub wielofunkcyjnym joystickiem.

Jako nośnik narzędzi, Unimog umożliwia ich dogodny montaż dzięki przystawkom odbioru mocy napędzanym od silnika i od skrzyni biegów. Możliwy jest również montaż przedniego wałka odbioru o mocy 160 kW. Kilka wariantów hydrauliki siłowej umożliwia współpracę z różnymi urządzeniami i zabudowami, stosowanymi np. w branży komunalnej, rolnictwie czy energetyce. Innowacyjny układ hydrauliki siłowej Vario Power może zastąpić pompę montowaną na wałku odbioru mocy oraz silnik wysokoprężny w zabudowie, co przyczynia się do obniżenia masy i zużycia paliwa pojazdu oraz pozostawia więcej wolnego miejsca np. dla dodatkowych akcesoriów.

Dwutorowo – Unimog w utrzymaniu infrastruktury kolejowej

– Zainteresowanie Unimogami wzrasta na polskim rynku. Wśród odbiorców są firmy energetyczne, kolejnictwo, a także straż pożarna. Unimog może być też wykorzystywany w przedsiębiorstwach komunalnych, budowlanych oraz w rolnictwie – mówi Grzegorz Radomyski, Dyrektor Sprzedaży Samochodów Ciężarowych Mercedes-Benz Trucks Warszawa.

Zalety Unimoga wynikają z jego nieograniczonych niemal zdolności przystosowawczych oraz niskich kosztów eksploatacji, szczególnie w porównaniu z ciężkim, tradycyjnie używanym sprzętem.

Samochody dwudrożne, czyli przygotowane do jazdy po drogach i po torach są nabywane nie tylko przez spółki typowo kolejowe, jak PKP Intercity czy PKP Energetyka, ale również firmy dysponujące własnymi bocznicami kolejowymi. Jako nośniki narzędzi Unimogi służą do konserwacji i napraw sieci trakcyjnej, do pielęgnacji torów i ich otoczenia, przycinania trawy czy gałęzi wnikających w skrajnię kolejową, a to tylko niektóre z prac, jakie mogą wykonywać. Z powodzeniem zastępują również lokomotywy manewrowe, gdyż mogą przeciągać wagony o masie do 1000 ton. Zużywają przy tym od 5 do 10 razy mniej paliwa. Znacznie niższe są też koszty przeglądów. – Jeśli trzeba przemieścić się pomiędzy rozrzuconymi na terenie kraju bocznicami, Unimog ma przewagę nad lokomotywą. Może jechać drogą publiczną, jak zwykła ciężarówka. Zbędne są kosztowne zezwolenia na przejazd po torach – zauważa Tomasz Majszczyk.

Dwudrożne Unimogi pracują również w spółkach eksploatujących tramwaje, m.in. w Warszawie, Poznaniu, Gdańsku i Olsztynie. Ich podwozia różnią się w pewnym stopniu od tych, jakie mają pojazdy dla kolejnictwa. Są przystosowane do poruszania się po ciaśniejszych łukach, charakterystycznych dla torowisk tramwajowych.

Terenowo – Unimog jako ciągnik rolniczy?

Od niedawna Unimog może być homologowany również jako ciągnik rolniczy. Użytkownikom zainteresowanym takim sposobem eksploatacji Unimoga, przynosi to liczne korzyści. – Przede wszystkim niższe koszty. Ubezpieczenie jest tańsze i pojazd nie podlega obowiązkowi opłaty za użytkowanie dróg w systemie ViaTOLL – zaznacza Tomasz Majszczyk. – Oczywiście prędkość maksymalna jest ograniczona do 30 km/h, ale najnowsze przepisy europejskie, które wkrótce będą zapewne obowiązywać również w Polsce, podnoszą ją do 60 km/h – dodaje.

Są i inne korzyści. Pojazd można prowadzić z prawem jazdy kategorii T lub B, co w dobie braku kierowców jest ważnym udogodnieniem dla przedsiębiorstw. Z tego powodu Unimog jako ciągnik jest atrakcyjny także dla firm budowlanych. W przeciwieństwie do zwykłego ciągnika rolniczego może coś przewieźć na skrzyni lub zostać wyposażony w specjalistyczną zabudowę. Wszystkie koła mają ten sam rozmiar i wystarcza jeden typ opon na zapas. Natomiast możliwości holowania przyczep są takie same, jak w zwykłym ciągniku.

Zalety Unimogów docenia coraz bardziej straż pożarna. Zwykle wybiera pojazdy z rodziny U 4023/U 4053, ale nie tylko. – Polska straż pożarna potrzebuje mniejszych pojazdów o bardzo dobrych własnościach terenowych i wysokiej zwrotności. Mogą dojechać wprost do miejsca akcji w gęstym lesie czy innego rodzaju trudnym terenie. Dzięki temu strażacy nie muszą ciągnąć długiej linii gaśniczej, operacja przebiega szybciej i jest bardziej skuteczna – mówi Tomasz Majszczyk.

Wszechstronnie – wymienność zabudów w Unimogu

Unimog łączy w sobie zalety pojazdu i maszyny roboczej, z powodzeniem wykonując skomplikowane zadania. Czasem kilka na raz, czasem po kolei. – Montaż osprzętu nie wymaga dużych nakładów, z łatwością można zmieniać przeznaczenie pojazdu i użytkownicy to wykorzystują. Do Finlandii trafiło kilkanaście sztuk Unimogów, a każdy z nich mógł współpracować z 7 zabudowami wymiennymi – mówi Grzegorz Radomyski z Mercedes-Benz Trucks Warszawa.

– W naszych oddziałach Mercedes-Benz Trucks Warszawa w Emilianowie i Siedlcach oferujemy zarówno pełną gamę pojazdów Unimog, jak również rozwiązania finansowe wspierające zakup oraz profesjonalną obsługę pozakupową – podkreśla Grzegorz Radomyski. – Z punktu widzenia obsługi serwisowej Unimog jest traktowany jak ciężarówka. Oferujemy pełen pakiet usług, w tym kontrakty serwisowe – dodaje.

 Mercedes-Benz Trucks Warszawa z oddziałami w Emilianowie i Siedlcach zapewniamy również ofertę szkoleniową z jazdy terenowej, skierowaną specjalnie do nabywców Unimogów. – Nasz instruktor zapoznaje kursantów z pojazdami i ich możliwościami oraz techniką jazdy. Mamy też pojazdy demonstracyjne, także w odmianie homologowanej jako ciągnik rolniczy, które udostępniamy klientom, aby sami mogli przekonać się o licznych zaletach Unimoga – dodaje przedstawiciel firmy.

Wróc do listy wpisów